پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: 29 آوریل 1945، یک روز پس از آویزان کردن اجساد موسولینی و کلارتا از ساختمانی در میلان ایتالیا و زمانی که روس‌ها بیشتر نقاط شهر برلین را به تصرف خود درآورده و پرچم سرخ بربالای سردر پارلمان آلمان برافراشته بودند، هیتلر در پناهگاه خود در آن شهر با «اوا براون» که بیش از یک دهه معشوقه او بود قرارداد ازدواج امضا کرد و هر دو چند ساعت بعد (30آوریل) خودکشی کردند

هیتلر پیش از خودکشی از اطرافیانش خواسته بود که جسد او را آتش بزنند تا به دست روس‌ها نیفتد. گفته شده که هیتلر نخست یک گلوله به سوی «اوا» و سپس یک گلوله به سر خودشلیک کرده بود. 

اندیشه‌ها و کارهای یک روزنامه‌نگار بزرگ و حرفه‌ای

امروز سالگشت درگذشت «مایک رویکو» مردی است که به حرفه ژورنالیسم وفاداری تعصب‌آمیز داشت. مایک 29آوریل سال1997 درگذشت. به باور مایک که نظرات او بر اصول و قواعد ژورنالیسم اضافه شده است و تدریس می‌شوند، مطالب یک رسانه و به‌ویژه رادیو- تلویزیون که بدون جلب نظر قبلی مخاطب و به عبارت دیگر؛ سفارش خریدار تهیه، تنظیم و عرضه می‌شوند باید تا سرحد امکان مطابق خواست، نیاز و انتظار خواننده و شنونده (مخاطب) باشند وگرنه نوعی دیکتاتوری است زیرا که دیکتاتور به خواست خود عمل می‌کند.

«خبر و نظر» و سایر مطالب ژورنالیستی برای مخاطبان باید به منزله آب و خوراک باشند و نیاز آنان را برطرف سازند و در اینجاست که اهمیت ویژه سردبیر اجرایی که انتخاب و عرضه مطالب برعهده اوست، مشخص می‌شود. اهمیت و تیراژ یک نشریه و یک شبکه تلویزیونی نسبت مستقیم با کیفیت سردبیر آن دارد که گفته‌اند پیش از انتشار روزنامه و راه‌اندازی برنامه خبر در یک رادیو- تلویزیون باید سردبیر خوب -که در این دنیا از موجودات کمیاب است- جست‌وجو کرد. «مایک رویکو» بارها گفته بود که روزنامه باید صدای هر انسان باشد. روزنامه‌نگار باید هنگام تهیه و نگارش یک مطلب، خود را جای مخاطب بگذارد و آنچه را که او انتظار دارد و برایش لازم و مفید است بنگارد. راضی‌کردن مقامات دولتی، کار روزنامه‌نگار حرفه‌ای نیست، وظیفه رسانه‌های دولتی است.

طرح توطئه کودتا در فرانسه برای جلوگیری از استقلال الجزایر

29 آوریل 1961 پایان توطئه کودتا در فرانسه اعلام شد. 4ژنرال و 5سرهنگ فرانسوی که مخالف دادن استقلال به الجزایر (مستعمره فرانسه از قرن نوزدهم) بودند، پس از اطلاع از تماس دولت فرانسه با انقلابیون الجزایر، سرگرم طرح توطئه کودتا شدند. در آن زمان شارل دوگل رئیس‌جمهوری و میشل دبره نخست‌وزیر فرانسه بود. طبق این طرح، قرار بود که الجزایر از کنترل دولت پاریس خارج شده و سرهنگ «آنتوان آرگود» با واحدهای چترباز وابسته به لژیون خارجی فرانسه پاریس را تصرف و دولت را ساقط کند. این توطئه 22 آوریل 1961 کشف شد ولی توطئه‌گران در الجزایر دست به‌کار شده بودند و عملیات آنان تا 26 آوریل ادامه داشت و 29 آوریل شکست کامل آن اعلام شد. این کودتا که گفته شده مورد حمایت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بود تنها یک کشته و تلفات داشت.  الجزایر در سال 1962 طبق قرارداد «اویان» استقلال یافت.

شورش در لس‌آنجلس

29 آوریل 1992 شهر لس‌آنجلس گرفتار یک شورش گسترده شد و بخش‌های جنوبی و مرکز شهر به آتش کشیده شد. سبب این عصیان، تبرئه 4مامور پلیس بود که یک سیاهپوست بیکار به نام «رادنی کینگ» را در خیابان کتک زده بودند و یک رهگذر از کتک‌خوردن رادنی، فیلم گرفته و به شبکه‌های تلویزیونی داده بود که عینا پخش شد. درگیری رادنی و 4مامور در پی متوقف ساختن او به خاطر تخلف رانندگی بود. فیلم نشان می‌داد که 2مامور پلیس به‌مدت یک دقیقه و 20 ثانیه رادنی را با مشت و لگد و باتون کتک می‌زدند و 2مامور دیگر - بدون ممانعت- نظاره می‌کردند. هیأت‌منصفه دادگاه رسیدگی به این قضیه که تماما سفیدپوست بودند 4مامور را مجرم ندانسته بودند که پخش خبر باعث شورش شد.

پس از شورش سال1965 که در آن 34 تن کشته شده بودند، عصیان 29آوریل 1992 لس‌آنجلس بزرگ‌ترین شورش از این دست در این شهر بود. فرماندار کالیفرنیا حالت فوق‌العاده اعلام کرد. پرونده از دادگاه محلی به دادگاه فدرال احاله شد و این دادگاه 2ماموری که رادنی را کتک زده بودند هریک را به 2سال زندان و محرومیت از اشتغال دائم به کار انتظامی محکوم کرد و رأی داد که به رادنی هم 3میلیون دلار غرامت داده شود.

کد خبر 106129

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز